8 tipov, ako prekonať syndróm vyhorenia

Robí sa vám pri predstave ďalšieho pracovného dňa fyzicky nevoľno a nedokážete si ani len predstaviť, ako ho prežijete? Váš problém sa možno dá celkom zreteľne pomenovať – ide o syndróm vyhorenia.

Ponúkame vám 8 tipov na jeho ľahšie prekonanie.

 

  1. Dajte si prestávku

Preč sú časy, kedy ste v práci ťahali od nevidím do nevidím, nejedli ste, nespali, len dreli a ešte z toho mali aj pocity uspokojenia. Vaše telo však nie. Únava, ktorú ste na neho deň za dňom nabaľovali, bez možnosti sa zregenerovať v istom momente dospela do štádia, cez ktoré sa len tak jednoducho neprenesiete. Tá obrovská vyčerpanosť, ktorú zrazu pociťujete, je len prirodzenou reakciou vášho vyčerpaného organizmu. Nepodceňujte tieto symptómy, ak ste naozaj dospeli do štádia úplnej, zničujúcej únavy, nestačí len krátka pauza. Syndróm vyhorenia je totiž dôsledkom celkového vyčerpania ľudského tela, čo nevyriešite iba obmedzením nejakej aktivity. A hoci sa nemusíte hneď baliť a cestovať na dovolenku, isté radikálne riešenia sú predsa len na mieste. Je potrebné, aby ste sa naučili pravidelne relaxovať, vedieť vypnúť a nepreťažovať sa. Najlepšie je venovať sa nejakému koníčku, športu či maľovaniu, je len na vás, čo preferujete, pri ktorom prídete na iné myšlienky, oddýchnete si a nazbierate novú energiu, aj do ďalšej práce.

Na odbúranie nadmerného stresu pomáha aj vypnúť všetky rušivé elementy vo vašej domácnosti, teda aspoň na chvíľu žiadny mobil, televízor ani počítač. Nahraďte ich prechádzkou v lese či po parku.

 

  1. Stop polotovarom

Aj popri práci sa dá kvalitne najesť, len sa vyhnite rýchlym občerstveniam a radšej sa naobedujte v príjemnej reštaurácii. Jedlá v lacnom bistre vás ani nezasýtia, ani vás nedobijú energiou, práve opačne – sú plné prázdnych, tučných kalórií, z ktorých akurát priberiete a ešte viac vás unavia.

Skúste nahradiť polotovary, kofeín aj alkohol zeleninou, ovocím a cereálnym pečivom a budete prekvapení, ako vám upravený jedálniček dodá chýbajúce sily.

 

  1. Jedzte potichu

Aspoň ráno, bez rušivých telefonátov či surfovania na internete. Razom si jedlo, jeho chute, vône vychutnáte tak, ako už dávno nie. Takýmto stolovaním potešíte nielen svoje chuťové poháriky, ale i zažívanie a psychiku.

 

  1. Čerstvý vzduch

Niekoľko hlbokých nádychov a výdychov a vaše telo i myseľ sú razom prečistenejšie. Zhlboka sa nadýchnite a nádych pretiahnite aspoň na šesť sekúnd, podobne dlhú dobu by mal trvať aj výdych. Skúste to zopakovať päťkrát za sebou, a pokiaľ ste stále unavení, opakujte toto dychové cvičenie každú hodinu.

 

  1. Športujte s mierou

Plné nasadenie v práci mnohí prenášajú aj do telocvične a chcú aj tam podať stopercentný výkon, pretože len taký má podľa nich cenu. To je ale veľký omyl, pri podobne vypätej aktivite si váš mozog, ani telo neoddýchnu, takže namiesto relaxu sa budete cítiť ešte vyčerpanejší.

 

  1. Rozdeľte úlohy

Syndróm vyhorenia ohrozuje najviac vedúcich pracovníkov. Tí si totiž v snahe všetko zvládnuť nakladajú na svoje plecia priveľa. Možno sa boja, že inak by stratili rešpekt svojich podriadených, alebo svojim spolupracovníkom ani neveria, výsledkom však je ich kolaps a neschopnosť ďalej pracovať. Minimálne nie toľko. Nebojte sa rozdeliť úlohy, dôverovať svojim zamestnancom a presunúť na nich aspoň časť svojich povinností, ušetrí vám to mnoho energie.

 

  1. Poťte sa

Potením preukážete vášmu telu neoceniteľnú službu. S potom sa z nášho tela odplavujú aj škodlivé toxíny a po ich vylúčení z tela von sa začnete cítiť lepšie fyzicky aj psychicky. Behajte, športujte (s mierou), cvičte alebo choďte do sauny. Čoskoro sami zistíte, že ide o jeden z najúčinnejších spôsobov ako bojovať so stresom a únavou.

 

  1. Dobre sa natiahnite

Akonáhle na vás príde v práci únava, dajte si menšie uvoľňovacie cvičenie. Natiahnite nohy na stoličke v pravom uhle pred sebou. Pretiahnite päty a päť minút s nimi krúžte do oboch strán. Pri tom sa vám rozprúdi krv a ľahšie sa uvoľníte.

Štítky:
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použié iba pre účely spracovania tohoto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov