Najbohatší človek sveta zdieľa 3 najdôležitejšie lekcie, ktoré sa naučil od založenia svojej prvej firmy

Jeff Bezos sa len tak jedného rána nezobudil ako majiteľ spoločnosti Amazon, vesmírnej spoločnosti Blue Origin, The Washington Post a s majetkom 177 miliárd dolárov. Aby sa dostal do tohto bodu, vyžiadalo si to niekoľko desaťročí vytrvalosti počas kríz a technologických zmien.

Spoločnosť Amazon.com sme založili v mojom dome, kde neboli žiadne elektrické rozvody stavané na takú záťaž a mali sme štyroch zamestnancov. Mali sme už dosť počítačov a serverov a všade sme mali natiahnuté predĺžovačky zo všetkých izieb v dome, aby sme priviedli dosť energie do miestnosti, kde bola kancelária.

Každú chvíľu nám vypadávali poistky – nemohli sme zapnúť ani vysávač bez toho, aby nám nevypadli. Keď sme spustili náš internetový obchod, urobili sme začiatočnícku programátorskú chybu – zistili sme, že zákazníci si môžu objednať aj záporné množstvo kníh a na základe toho by sme im my mali platiť a oni by nám mali posielať knihy. Opravili sme ju a tak isto aj veľa ďalších, ktoré sme časom objavili.

Spočiatku sme mali nastavený zvonček, ktorý zazvonil vždy, keď prišla ďalšia objednávka a som rád, že môžem povedať, že behom prvých 30 dní sa stal tak otravným, že sme ho museli vypnúť. Skvelý moment nastal, keď sme ešte skúmali každú objednávku, ktorá prišla do Amazonu – bol to vždy nejaký člen rodiny.

Pamätám si 1. objednávku od niekoho neznámeho, ktorá k nám prišla – všetci sme sa zišli k zvončeku, pozerali sme sa na ňu a pýtali sa: „To je tvoja mama? Pretože moja to nie je.“ A tak to celé začalo. Za posledné roky sa toho stalo veľa a veľa sme sa naučili a chcem vám povedať to, čo som sa naučil.

Tu sú 3 najdôležitejšie veci, ktoré sa Jeff Bezos od založenia Amazonu naučil:

1. Buďte vynaliezavými

Je veľmi dôležité byť vynaliezavý. Ak existuje problém, existuje aj riešenie a samozrejme, keď sa dostanete do biznis sveta a čokoľvek budete robiť v tíme, veľmi rýchlo si uvedomíte, že nejde len o vašu vlastnú vynaliezavosť, ale že je to o vynaliezavosti tímu.

Nikdy neuvažujeme štýlom: buď – alebo. Snažíme sa vymyslieť riešenie, ktoré zahrňuje obe veci a to často vyžaduje vynaliezavosť. Keď si však budete veriť, že to dokážete, môžete nájsť cestu von z každého problému. O čom hovorím, je vynaliezavosť v záujme zákazníkov.

Nie je zákazníkovou povinnosťou vymýšľať veci sám pre seba – musíte mu naslúchať. Je to rozhodujúce. Ak nebudete zákazníkom naslúchať, pôjdu inam.

2. Musíte byť posadnutými zákazníkmi

Robíme to od začiatku a môžem vám povedať, že je to jediný dôvod, prečo firma Amazon dnes existuje. Vždy sme dávali zákazníkov na prvé miesto. Keď sme si mohli vybrať medzi posadnutosťou konkurenciou alebo zákazníkmi, vždy sme si vybrali posadnutosť zákazníkmi, pretože konkurenti vám nikdy nepošlú žiadne peniaze. Je to kľúčová vec, vďaka ktorej sa vyhnete vzniku veľkého množstva chýb.

3. Premýšľajte z dlhodobého hľadiska

Toto je skutočne rozhodujúce. Akákoľvek firma, ktorá sa chce sústrediť na zákazníkov, dávať zákazníkov na prvé miesto a vymýšľať nové veci v záujme zákazníkov, musí byť ochotná premýšľať dlhodobo. Je to vzácnejšie, ako si možno myslíte.

Väčšine projektov, ktoré spustíme, trvá 5 až 7 rokov, kým začnú vyplácať dividendy späť do spoločnosti.

Mnoho nových projektov nemusí byť v počiatkoch úplne porozumených – preto pre nás vždy bolo dôležité premýšľať dlhodobo, aby sme mohli tolerovať byť neporozumení.

Je veľmi dôležité o veciach premýšľať, ale je tiež dôležité sa nedať zlomiť vonkajšími tlakmi vychádzajúcich z krátkodobého myslenia a kritikou.

Od kritiky o súkromí až po obvinenia, že vytvoril monopol, Bezos hovorí, že rád prijíma kritiku: „Je to súčasť hry. Na konci dňa – všetko to riskovanie za to stojí.“

Život je plný rôznych rizík. Myslím, že keď premýšľate o veciach, ktoré budete v 80-tich rokov ľutovať, sú to skoro vždy tie veci, ktoré ste neurobili.

Zdroj: goalcast.com, Autor: Joel Balsam, Obrázok: flickr.com

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použié iba pre účely spracovania tohoto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov