Odmala miloval techniku a počítače. Neskôr založil najväčší internetový obchod na svete

Jeff sa narodil v Albuquerque v Novom Mexiku. Odmalička bol veľmi zručný – už ako batoľa rozkladal pomocou skrutkovača vlastnú postieľku, miloval počítače a všetky technické hračky. Do svojej izby si vraj inštaloval alarm, aby mu do nej nechodili starší súrodenci.

Keď nastupoval na Princetonskú univerzitu, chcel pôvodne študovať fyziku, ale láska k počítačom zvíťazila a tak s vyznamenaním absolvoval odbory počítačová veda a elektrické inžinierstvo.

Po škole sa vydal do New Yorku, kde začal pracovať vo svete veľkých financií. Vylepšoval počítačové programy Bankers Trust Company, spoločnosti, ktorá spravovala aktíva rádovo v stovkách miliárd dolárov. Vo firme urobil raketovú kariéru, už v 26 rokoch sa dostal na post viceprezidenta. Po krátkej anabáze vo firme D.E. Shaw, špecializujúca sa na počítačové systémy, rozpoznal svoju šancu v internete.

Po dlhom zvažovaní, kedy napríklad porovnával katalógy firiem, zvolil knihy. Konkurencia neexistovala ani v klasických katalógoch, ani na webe. Ten navyše poskytoval prakticky neobmedzený priestor pre tisíce kníh. A tak sa zrodil fenomén Amazon.com, pomenovaný podľa latinskoamerickej rieky s veľkým počtom prítokov.

Bezos sa odsťahoval do Seattlu, kde mohol mať k dispozícii dostatok programátorov. Plán svojho obchodovania údajne naťukal do laptopu, zatiaľ čo manželka šoférovala cez pol Spojených štátov do Texasu.

„Radšej uskutočním 50 pracovných pohovorov a nevyberiem nikoho, než by som mal najať nesprávneho človeka.“  Jeff Bezos

Po príchode do Seattlu sa vybalili a hneď začali pracovať na Amazone. Jeff spustil testovaciu stránku a oslovil 300 svojich priateľov, aby mu pomohli otestovať ju. Stránka fungovala bez problémov a dňa 16. júla 1995 bola sprístupnená aj verejnosti.

Ako však stránku dostať do povedomia verejnosti?

Nuž jednoducho – 300 beta testerov o stránke povedalo svojim známym a do mesiaca Amazon predal knihy vo všetkých 50 amerických štátoch a navyše aj v 45 zahraničných krajinách.

Do septembra 1995 mal Amazon obrat 20 000$ za týždeň.  Bezos vymýšľal všetky možné inovácie, s ktorými Amazon prichádzal, od jednoduchej možnosti hodnotiť produkty, cez maily upozorňujúce na novinky, po postupné rozširovanie ponuky o nový tovar, ako sú CD, DVD či hračky a hry.

Na burzu v roku 1997 však Amazon vstupoval ešte ako čisto internetové kníhkupectvo. Jeho súperi stále neverili, že by internetový obchod mohol zložiť na lopatky tradičné kníhkupecké domy.

Čas im ale ukázal, že sa hlboko mýlili.

Prestížny magazín Time Bezosa už v roku 1999 odmenil titulom „Muž roka“, aby ocenil jeho prínos ku stále populárnejšiemu obchodovaniu po internete. V rovnakom roku sa dostal do dvadsiatky najbohatších ľudí sveta podľa časopisu Forbes – len 4 roky od začiatku podnikania!

„Je jedno kedy začnete, hlavne že začnete.“  Jeff Bezos

Expanzia Amazonu bola dych berúca – Bezos neustále pridával nové produkty – oblečenie, šperky, ale aj nábytok. Z pôvodného on-line obchodu s knihami sa tak stal skôr hypermarket.

Prvé ziskové obdobie pre Amazon zaznamenal až na konci roka 2002, kedy firma konečne začala vytvárať zisk. Päť miliónov zisku oproti miliardovému obratu za kvartál nebolo veľa, ale malo to symbolickú hodnotu. Od roku 2004 sa zisky Amazonu pohybujú rádovo stoviek miliónov dolárov.

Medzi rokmi 2005 a 2006 vzrástol predaj o 28% a prekonal hranicu 10 miliárd dolárov. Dnes má Amazon.com trhový hodnotu 107 miliárd dolárov a v roku 2015 dosiahol ročné tržby (pred zdanením) vo výške 2,2 miliárd dolárov. Zamestnáva tiež viac ako 231 000 ľudí. Jeff Bezos je v rebríčku najbohatších ľudí časopisu Forbes na 5. mieste s majetkom vo výške 47,7 miliárd dolárov.

„Sny sa plnia len optimistom. Pesimista neprejde hneď prvý most, pretože je presvedčený, že spadne.“  Jeff Bezos

Okrem Amazonu však Bezos v súčasnosti vedie aj iné projekty. Tým najvýraznejším je jeho spoločnosť Blue Origin. Podobne ako Richard Branson, excentrický Brit a vlastník Virgin Galactic, by rád lietal do vesmíru. Na rozdiel od Bransona, ktorý si za letenku v rezervácii povie o zhruba 165 000$ viac, by však Bezos zo svojej spoločnosti urobil „low-costového“ dopravcu a lietal skutočne pre každého. Teraz na tom usilovne pracuje.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použié iba pre účely spracovania tohoto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov