Ples v opere každoročne priláka množstvo slovenských známych a bohatých tvárí do Slovenského národného divadla, ktoré sa bezpochyby spája len s tými najväčšími umeleckými zážitkami a spoločenskými podujatiami. Ples začal písať svoju históriu v roku 2001, kedy chcel predovšetkým nadviazať na plesovú tradíciu, ktorá sa v tom čase pestovala takmer vo všetkých slovenských mestách. Spojenie spoločenskej elegancie a vysokého kultúrneho zážitku s dobročinným poslaním predstavuje aj po 14 rokoch záruku toho, že ide o udalosť, vďaka ktorej sa opäť raz pomôže tým, ktorí sú najbezbrannejší a najnevinnejší, malým deťom.
Riaditeľkou plesu v opere je Andrea Cocherová, správkyňa Nadácie Orange, a členmi čestného plesového výboru sú rovnako známe a uznávané ženy, ako Emília Vašáryová, herečka činohry SND a pedagogička na VŠMU, Eva Blahová, profesorka operného spevu na Akadémii umení v Banskej Bystrici, Deana Lutherová, odborníčka na protokol a etiketu, či Ľubica Vargicová, operná speváčka. No aby sme nevynechali a neuberali zásluhu aj nemenej známym a uznávaným mužom, členmi, ktorí sa podieľajú na tomto významnom podujatí, sú aj Marián Chudovský, riaditeľ SND, Pavol Lančarič, generálny riaditeľ spoločnosti Orange Slovensko, a. s., Milan Vtáčnik, bývalý primátor hlavného mesta, Martin Huba, herec činohry SND a profesor na VŠMU, či Jaromír Pastorek, predseda SAV.
Ples v opere sa vyznačuje vysokou spoločenskou úrovňou, ktorú každoročne zaručuje čestný plesový výbor spolu s pozvanými majetnými hosťami, z ktorých sú mnohí moderátori, podnikatelia, politici, primátori, modelky, speváčky, ale aj významní vedci, lekári, chirurgovia a ďalší. Jednoducho smotánka z rôznych spoločenských oblastí zo všetkých kútov Slovenska sa stretne, aby otvorila plesovú sezónu nového roka, pomohla deťom a popri tom sa prezentovala a zabavila.
Tradícia dobročinnosti v podobe 500-eurovej vstupenky pre každý pár a peňazí, ktoré mnohé z týchto párov venujú nad rámec tejto hodnoty, sa s Plesom v opere spája až od roku 2010. Významné osobnosti spoločenského, kultúrneho a hospodárskeho života majú jedinečnú príležitosť stať sa lepšími ľuďmi a pomáhať deťom, vďaka čomu ples naplní svoj zmysel a poslanie. Výťažkom z jubilejného 15. ročníka, ktorý sa uskutočnil 10. januára 2015, sa pomohlo zachraňovať detské životy prostredníctvom zlepšenia prístrojového zariadenia na anestéziologických a resuscitačných oddeleniach. Vďaka bohatým, známym a vplyvným ľuďom sa tak tento rok podarilo prekročiť hranicu 1 000 000 eur vyzbieraných peňazí putujúcich na pomoc deťom.
Okrem dobročinného rozmeru má však Ples v opere aj iný rozmer. Keďže ide o udalosť roka, o ktorú je stále väčší záujem, tento rok prišli organizátori s novinkami, ako sú zmena v programe a režisérskej dielni. Tento rok mala režisérske žezlo v rukách talentovaná a známa česká režisérka Jana Burkiewicz, ktorá sa snažila otvárací ceremoniál premeniť na symbiózu opery, baletu a kostýmov s výsledným efektom unikátneho predstavenia. Novinkou pre hostí bol aj výber výhradne slovenských interpretov a skupín, s výnimkou hviezdy večera. Medzi zvučné mená patria Svetlana Rymarenko, Mirka Partlová, Mária Čírová, Miro Žbirka, skupina HEX a Vidiek, Katka Knechtová s Cigánskymi diablami a mnohí iní.
Moderátorkou tohto nezabudnuteľného večera bola šarmantná a významná dáma. Tento rok stavili organizátori na Moniku Hilmerovú, talentovanú herečku z Búrlivého vína. Motívom pre toto rozhodnutie je aj herečkin hlboký vzťah k dobročinnosti.
Tým, že ide o spoločensky veľmi významnú udalosť, kde sa stretnú len tí najznámejší a najvplyvnejší ľudia zo Slovenska, musí mať aj svoje písané pravidlá, etiketu a protokol, ktoré by mal každý hosť dodržiavať. Snáď najdôležitejšie sú v rámci etikety a protokolu pravidlá pre dámske a pánske oblečenie. Mužská garderóba by mala pozostávať z fraku, pričom sako sa nezapína, z bielej piketovej vesty, košele so stojatým golierom a piketovou náprsenkou, z bieleho motýlika, čiernych lakovaných šnurovacích topánok a bielych rukavíc. Dámska garderóba si paradoxne vyžaduje menej pravidiel v obliekaní. Pozostáva z veľkej večernej toalety, pod čím sa rozumejú dlhé večerné šaty po členky, lodičky na vysokom podpätku, dlhé rukavičky k šatám bez ramienok alebo s decentnými ramienkami a pančuchy. Tieto pravidlá spoločenského obliekania platia však pre White tie. V prípade Black tie pánska garderóba pozostáva so smokingu, šerpy k jednoradovému saku, bielej košele s klasickým golierom alebo stojačikom, samozrejme všetko zladené s manžetovými gombíkmi, doplnené čiernym motýlikom (odtiaľ pomenovanie Black tie) a čiernymi lakovanými topánkami. Dámska garderóba sa pri Black tie nemení, povolenou alternatívou sú topánky s otvorenou pätou.
Samozrejme, že rok čo rok po plese sa už tradične zaplnia stránky bulvárnymi plátkami, ktoré podrobne informujú o tom, ktoré celebrity urobili prešľap a zvolili nevhodnú garderóbu, či ktoré si doslova vyrobili spoločenské faux pas. A tak sa dočítame, ktorá bohatá žena mala nekvalitné líčenie v podobe dokonalého make-upu, nevhodne upravený účes, farbu nechtov, nevkusné módne doplnky, či ktoré bohaté páry sa strápnili prílišným odviazaním sa a predvádzaním sa extravagantnými tancami, či neskorým príchodom, alebo naopak skorým odchodom. Áno, pretože aj správne načasovanie si protokol a etiketa vyžadujú.
Zdroj: peterbetyar.com, Obrázok: https://www.pexels.com