Začínal ako poslíček, ktorý nedokončil ani strednú školu. Dnes to je jeden z najbohatších ľudí na svete

Pri počutí mena Zara sa mnohým ženám rozžiaria oči. Španielsky módny dom patrí medzi najobľúbenejšie na svete a meno si robí aj v Česku. Najbohatší Španiel, Amancio Ortega, ho pritom vybudoval takmer z ničoho.

Amancio Ortega sa narodil  v meste La Coruni na severe Španielska, známom výrobou textilu. Otec pracoval na železnici, matka bola upratovačka a synovi sa nedostalo žiadneho vyššieho vzdelania. Nedokončil ani strednú školu.

Už vo veku 13 rokov začal pracovať v módnom biznise ako poslíček vo firme vyrábajúcej luxusné odevy. Neskôr pracoval ako pomocník pri výrobe oblečenia.

Neskôr to dotiahol na vedúceho obchodu s oblečením, ale v roku 1963 sa vydáva vlastnou cestou a zakladá Confecciones GOA (skratka sú prvé písmená Ortegových mien – celým menom je totiž Amancio Ortega Gaona), ktorá vyrábala predovšetkým spodnú a nočnú bielizeň.

Ortega si pri práci pre luxusné značky všimol, že len málo ľudí má toľko peňazí, aby si mohli ich produkty kúpiť. Jeho stratégiou tak bolo vyrábať módne oblečenie za relatívne nízke ceny.

Neskôr naštartoval fenomén Zara, keď si Amancio otvoril svoj prvý vlastný obchod v rodnej La Coruni. Španielsky trh bol v tom čase záležitosťou predovšetkým značiek Corte Inglés a Cortefiel.

Zara tak znamenala nový vietor na španielskej módnej scéne. Ortega sa snažil stratégiu Zary opísať tak, že „sa snaží demokratizovať módu. Namiesto módy, ako privilégia, prináša cenovo dostupnú módu vysokej kvality, ktorá je inšpirovaná vkusom, želaniami a životným štýlom moderných mužov a žien.“

Ortega si z mnohoročnej práce vo výrobe oblečenia odniesol ešte jeden dôležitý poznatok, že totiž výsledné ceny produktov sú ďaleko vyššie vďaka jednotlivým článkom distribúcie. Zaru sa preto od začiatku snažil vytvoriť tak, aby mohol kontrolovať všetky fázy od výroby až po samotný predaj zákazníkom, a tak zabezpečiť nižšie ceny.

Dokonca ani za reklamu mnoho neutrácal. Spoliehal sa na to, že správy o kvalite jeho oblečenia sa budú šíriť medzi ľuďmi samy.

Zara má pred konkurenciou náskok predovšetkým v rýchlosti, s ktorou doputujú odevy z navrhárskych dosiek dizajnérov až na pulty obchodov. Veľmi často tak mení svoje dizajny (samotná Zara ich vraj za jediný rok vyrobí okolo desiatich tisíc), čím jednak núti zákazníka, aby chodili častejšie okukovať nový tovar a zároveň nemusia mať na sklade veľké množstvo oblečenia, ktoré by sa v prípade neúspechu predávalo s masívnymi zľavami. V prípade, že sa z nejakého dizajnu stane trhák, je potom schopná pružne reagovať na dopyt.

Sám Ortega sa snaží firmu riadiť vo všetkých ohľadoch, kontroluje aj nové výtvory svojich dizajnérov a rozhoduje, ktoré sa dostanú na trh. Aj napriek svojmu veku (85) je nesmierne aktívny vo vedení spoločnosti, ktorá sa stala skutočne globálnou záležitosťou.

V súčasnosti ma značka Zara viac ako 2000 obchodov v 70 krajinách, vďaka čomu kraľuje na Európskom kontinente a tiež expanduje v Ázii. Jej trhová hodnota je asi 15 miliárd dolárov. Amancio Ortega je dnes v rebríčku najbohatších ľudí sveta na 11. mieste s majetkom vo výške 74,9 miliardy dolárov.

Ortega si žiarlivo stráži svoje súkromie, na verejnosti koluje len minimum jeho fotiek. Veľmi nerád sa zúčastňuje aj oficiálnych podujatí, traduje sa historka, že keď sa španielsky princ Filip prišiel pozrieť do sídla Zary, neprijal ho osobne on, ale jeden z vysokých manažérov spoločnosti. A interview vraj nedal v histórii spoločnosti ani jediné.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobné údaje budú použié iba pre účely spracovania tohoto komentáru. Zásady spracovania osobných údajov